EMI: Slovenský bytový textil

Získejte slevu
na nákup

Staňte se fanouškem
naší stránky na Facebooku
a získejte 5% slevu!

Jarní únava a 10 rad, jak s ní zatočit

Jarní únava není mýtus! Není to však ani nemoc či medicínsky uznávaná diagnóza.

Jarní únava je obecně známý a uznávaný jev, který přichází se střídáním ročních období. Změna tlakových a teplotních podmínek v našem klimatickém pásmu způsobuje reakci našeho organismu. Vznik jarní únavy podněcuje několik faktorů. Jedněmi z nich je i nedostatek vitamínů, nedostatek slunečních paprsků v chladném období, a s tím spojená nižší zásoba vitamínu D v těle, změna tlaku a teploty, změněné biorytmy, hormonální nerovnováha spojená se sníženou rezervou serotoninu (hormon štěstí), větší příjem mastných a nezdravých jídel v chladném období či snížená fyzická aktivita. Svou roli hraje i oslabená imunita a rekonvalescence po respiračních onemocněních. Ne každý organismus však jarní únava zasáhne. Většinou tuto změnu pociťuje a negativně na ni reaguje starší organismus a chronicky nemocní lidé. Mladý organismus se klimatickým změnám přizpůsobí pružněji.

 Jarní únava a 10 rad, jak s ní zatočit

Důležité je rozlišit jarní únavu od nemoci. Jejím příznakem je pocit ospalosti, náladovost, fyzická a psychická vyčerpanost, nesoustředěnost, malátnost, ztráta zájmu o běžné činnosti, pocit smutku a bolesti hlavy. Někdy se k těmto příznakům přidruží i viróza, protože vyčerpaný organismus je náchylnější na infekční onemocnění a alergické reakce. Je charakteristická tím, že trvá krátce. Pokud problémy přetrvávají dlouhodobě a přidruží se k nim i bolest svalů, dušnost či teplota, může se jednat o závažnější onemocnění.

Jak zatočit s jarní únavou?

1. Očista organismu

Hodování během zimních měsíců, nezdravá a mastná jídla, snížená fyzická aktivita a nedostatečný příjem vitamínů zaplaví naše tělo toxiny, které nepochybně přispívají k pocitu únavy a vyčerpání. Změňte své stravování. Jezte více ovoce a zeleniny. Dopřejte si dostatek vitamínů. Velmi účinným nástrojem k detoxikaci organismu jsou i bylinné čaje. Na odstranění toxinů z těla je nápomocné i saunování. Navíc působí i proti stresu a na regeneraci organismu.

jarní únava a jak s ní zatočit saunování

2. Čerstvý vzduch

Velmi blahodárně na organismus působí i čerstvý vzduch. Opusťte své panelové stěny a vydejte se do přírody. Dopřejte svému tělu alespoň půlhodinovou procházku v parku, vydejte se na kolo nebo turistiku. Najděte si aktivitu, která se stane vaším hobby. Okysličte svůj organismus, kyslík je při odstranění únavy nenahraditelný. Sluneční paprsky přispívají k tvorbě vitamínu D, který podporuje tvorbu hormonu serotoninu, čímž zlepšuje naši náladu. Podstatné je rozproudit krev a prokrvit svaly a mozek.

jarní únava není mýtus

3. Pitný režim

Dehydrovaný organismus po zimním období potřebuje dostatek tekutin. Nedostatek tekutin může být jednou z příčin únavy. Alespoň 2 - 3 litry denně pomohou k odplavení škodlivých toxinů z těla. Pijte čistou vodu, bylinné čaje či minerálku. Pijte, i když nepociťujete žízeň a větší množství vody vypijte zejména v dopoledních hodinách, kdy v našem organismu probíhají důležité metabolické procesy.

4. Fyzická aktivita

Tělo potřebuje pohyb. Pohyb je jeden z klíčových bojovníků proti jarní únavě. Jeho účinek se stupňuje, pokud ho provádíte na čerstvém vzduchu. Pomáhá k psychickému nabuzení, pročištění hlavy, a dokonce i k hubnutí. Důležité je však dávat si pozor na chladné počasí. Probuďte svůj organismus během, bruslením či jízdou na kole.

5. Spánek

Důležitým článkem v boji s jarní únavou je i dostatek kvalitního spánku. Dospělý člověk by měl spát alespoň sedm hodin denně. Potřebný je však kvalitní spánek. Dosáhnete ho odstraněním rušivých podnětů, jako jsou elektrospotřebiče, světlo a ruch z ulice. Spěte na pohodlné a kvalitní matraciStarou matraci si vylepšete chráničem z paměťové pěny, kterou dosáhnete beztížného stavu. Velmi důležitý je i výběr polštáře a přikrývky. V případě, že očekáváte přírůstek do rodiny, kvalitnějšího spánku dosáhnou maminky i použitím těhotenského polštáře. Pokoj si před spaním vyvětrejte. Použijte i aromaterapii. Na zklidnění pomáhá vůně levandule. Případně si vyčistěte vzduch použitím solné lampy. Pokoj na spaní si přizpůsobte svým potřebám. Nekvalitní a nedostatečný spánek způsobuje oslabení imunitního systému a vznik různých onemocnění, proto spánek nepodceňujte. Vyspěte se dorůžova a načerpejte energii do nového dne.

kvalitní spánek

6. Potraviny

Jezte potraviny bohaté na vitamíny a minerály. Mléko a mléčné výrobky jsou komplexním zdrojem vápníku, bílkovin, selenu, hořčíku a dalších pro tělo potřebných živin. Vitamín D obsahují ryby, proto bychom je nepochybně měli zařadit do svého jídelníčku. Po zimě je snížena i zásoba vitamínu C, sáhněte proto po citrusových plodech a čerstvé zelenině a ovoci. Bojovníky proti únavě jsou i vitamíny skupiny B.

jezte správné potraviny

7. Věnujte se sami sobě

Dělejte věci, které vás baví. Přerušte šňůru stereotypu a věnujte se novým činnostem, jako je zahrádka, čtení knih, vzdělávání se nebo si prostě sedněte na kávu s přítelkyněmi. Nenuťte se do věcí, které plýtvají vaší energií. V boji proti únavě nestačí vyčistit si tělo, ale je potřeba postarat se i o svou mysl.

8. Alkohol a cigarety

Únavu organismu způsobují škodlivé látky. Není vhodné kouřit ani požívat alkohol.

9. Stres

Boj těla proti jarní únavě spočívá i v očistě mysli. Vyhýbejte se proto stresovým situacím. Stres představuje zátěž, která ubírá organismu množství sil, a proto nepříjemné situace řešte s chladnou hlavou. Obklopujte se lidmi, v jejichž přítomnosti se cítíte dobře. Dejte si závazek, že se jen tak nerozhněváte. Stresové situace navíc ztěžují dýchání.

stres

10. Bonus

Nezapomeňte ani na kvalitní milostný život, který je největším zdrojem pozitivních hormonů. Ty pomáhají odbourat stres, zlepšují kardiovaskulární systém a zvyšují naši tělesnou a psychickou kondici.

Pevně ​​věříme, že jsme vám pomohli, a podaří se vám poprat s jarní únavou a nepříjemnými příznaky, které ji doprovázejí. Pokud se vám článek líbil, podělte se o něj se svými známými a podpořte ho sdílením.

Autor:Veronika Šafranová